
Umění, architektura a zlatý řez
Díky tomu, že známe zlatý poměr z přírody, vnímáme jej instinktivně jako krásný.
Proto má zlatý řez široké využití v kompozici, designu, fotografii a architektuře.
Umělci zlatý řez používají často i neúmyslně, intuitivně.
Zlatý řez v architektuře
Zlaté číslo se již velmi dlouho používá v architektuře.
Proporce ve zlatém poměru můžeme najít téměř ve všech významných stavbách po celém světě.
Využívá se například základny ve tvaru zlatého obdélníku, okna a dvěře se rozmisťuji dle zlatého poměru, a mnohé další.
Podle Řeků byl nejkrásnější způsob, jak rozdělit čáru na dvě části, rozdělit ji v takovém poměru, že delší část dělaná kratší části se rovná celému dílu dělanému delší částí.
Právě oni nazvali tento poměr zlatý řez.
V důsledku toho založili své umění a architekturu na tomto poměru.
Příkladem
může být architektura Partheonu,
jehož strany jsou ve Zlatém poměru.





Pagoda Jukishijiho chrámu
v Japonsku.

Stavitelské prvky


Zlatý řez v malířském umění
Malíři 1830-1870 Barbizonské školy kompozici zlatého řezu také uplatňovali:



1807-1876 Narcisse Virgile Diaz
1808-1893 Jules Jacques Veyrassat
1802-1868 Camille Flers

1810-1865 Constant Troyon

1813-1894 Charles Emile Jacque

1812-1867 Théodore Rousseau

1817-1878 Charles Francois Daubigny

1836-1897 Homer Dodge Martin

1829-1900 Paul Desire Trouillebert
Zlatý řez v sochařství


Zlatý řez ve fotografii
Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice.
Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.
Vhodnou kompozicí můžete plně využít prostor, který fotografie nabízí, a vyjádřit i svůj subjektivní názor.
Jedním z nástrojů, který vám pomůže při komponování scény, je zlatý řez.


Zlatý řez v hudbě
Fibonacciho posloupnost hraje velkou roli v západní harmonii a hudebních stupnicích.
Oktáva na klavíru se skládá ze 13ti poznámek •8 jsou bílé klávesy a 5 černých klíčů.
Stupnice
se skládá z osmi not, z nichž třetí a pátá nota tvoří základ základního akordu
- v měřítku je dominanční pátá poznámka, která je také 8mou poznámkou všech
13ti poznámek, které tvoří oktáva.



Hudební klíče


Hudební nástroje
Antonio Stradivari - mistr houslové hudby - používal Fibonnaciho sekvenci a zlatý poměr.
Zlatý poměr lze nalézt v houslích dělením délek specifických částí houslí.
Mnozí lidé si myslí, že je to i důvod, proč housle zní tak dobře.
Zlatý
poměr se používá pro saxofonové náustky, v reproduktorových drážek a dokonce i
v akustickém designu některých katedrál.



Hudební skladby
Matematik F. Putz se pokusil zjistit, zda se zlatý řez objevil v prvním pohybu Mozartovy sonáty č. 1 v C Major.
Mozart uspořádal své sonáty tak, aby se počet prutů ve vývoji a rekapitulaci děleno počtem prutů v expozici rovnal přibližně 1,618, zlatému poměru.
Např. První pohyb Mozartovy klavírní sonáty č.1 v C dur.

V roce 1978 se Derek Haylock našel přítomnost zlaté sekce v prvním hnutí Beethovenovy páté.
Tvrdí, že úvodní motto se vyskytuje přesně ve zlatém středním bodě 0,618, konkrétně v baru 372 z 601.
Coda navíc, coda je 129 barů dlouhá, a pokud ji rozdělíte zlatou sekcí, dostanete 49:80.
První pohyb Bartokovy hudby pro smyčce, perkuse a celesta je 89 měřítek a vyvrcholení hnutí nastává na konci baru 55, což v důsledku toho rozděluje skladbu na dvě Fibonacciho čísla, tj. 34 + 5, a progresi xylofonu probíhá v intervalech 1: 2: 3: 5: 8: 5: 3: 2: 1
